Sunday 4 November 2012

Kolagen


Apa itu Kolagen?
Kolagen adalah protein yang terdiri drp asid amino, yang seterusnya dibina daripada karbon, oksigen dan hidrogen. Kolagen mengandungi asid amino tertentu iaitu glycine, proline, hydroxyproline dan Arginine.

Kolagen membentuk kira-kira 30% daripada protein dalam badan. Ia adalah struktur yang kuat dan ditemui di seluruh badan: tulang, tendon dan ligamen.


Kat mana boleh jumpa Kolagen?
Secara semula jadi, kolagen didapati eksklusif dalam haiwan, terutama dalam tisu daging dan perantara mamalia. Kolagen adalah sebahagian daripada tisu penghubung pada kulit yang membantu dalam ketegangan, kelembutan dan pembaharuan sel-sel kulit yang berterusan. Kolagen adalah penting untuk keanjalan kulit.

Ligamen adalah satu lagi jenis tisu penghubung yang mengikat dua tulang dan seterusnya memegang sendi . Tendon adalah jenis yang sama tetapi berbeza tisu yang mengikat otot kepada tulang. Semua tisu, tulang, ligamen, tendon dan otot rangka sendiri, terdiri daripada protein. Salah satu protein yang paling berpengaruh dipanggil kolagen.

Kolagen adalah komponen utama tisu penghubung, dan merupakan protein yang paling banyak di dalam mamalia, membuat sehingga kira-kira 25% kepada 35% daripada kandungan protein seluruh badan


Apakah fungsi Kolagen?
Kolagen membantu untuk memberi kekuatan kepada pelbagai struktur badan dan juga melindungi struktur seperti kulit dengan menghalang penyerapan dan penyebaran bahan patogenik, toksin alam sekitar, mikro organisma dan sel-sel kanser. Protein Kolagen adalah simen yang memegang semua bersama-sama.

Kolagen juga hadir dalam semua tisu otot licin, saluran darah, saluran penghadaman, jantung, pundi hempedu, buah pinggang dan pundi kencing yang memegang sel-sel dan tisu bersama-sama. Kolagen adalah komponen utama rambut dan kuku.

Apakah kaitan Kolagen dan penuaan?
Apabila usia meningkat, pengeluaran kolagen adalah semakin perlahan dan struktur sel semakin lemah. Kulit menjadi nipis dan mudah terdedah kepada kerosakan, rambut pula semakin tidak bermaya, kulit menjadi lanjut dan berkedut, tendon dan ligamen menjadi kurang elastik, sendi menjadi keras.


Oleh sebab itula kita perlu mengambil makanan tambahan yang berupa protein serta vitamin untuk menggalakkan penghasilan kolagen. Shaklee mempunyai beberapa produk yang boleh diambil bagi memastikan kita mendapat kolagen dan protein yg secukupnya.

COLLAGEN POWDER

ENERGIZING SOY PROTEIN (ESP)
VITAMIN C


VITAMIN E
VITAMIN A






.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Find Us on Facebook